یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: نخستین نشست کارگروه حمایت از بازار سرمایه شنبه‌شب با حضور وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل ساختمان وزارت اقتصاد برگزار شد و با تصویب پنج بند برای حمایت از بازار سرمایه با نقش محوری بانک‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش همشهری ، به‌دنبال جلسه عصر چهارشنبه شورای‌عالی اصل ٤٤ و تأکید رئیس‌جمهور برای حمایت همه‌جانبه از بازار سرمایه و دارایی‌های مردم ‏، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شنبه‌شب در جلسه‌ای فشرده در محل وزارت اقتصاد که تا پاسی از شب به طول انجامید‏، پنج تصمیم مهم برای حمایت از بازار سرمایه گرفتند.

مهم‌ترین تصمیم این کارگروه حذف محدودیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری دربورس بود؛ موضوعی که ظرف چند سال گذشته از سوی بانک مرکزی محدود شده و دست بانک‌ها برای خریدو فروش سهام در بورس توسط بانک مرکزی کوتاه شده بود. در ابتدای دهه 80 و قبل از آن بانک‌ها می‌توانستند به‌طور مستقیم یا از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به خریدو فروش سهام در بورس کنند، اما در چند سال گذشته بانک مرکزی با این کار مخالفت کرده و حتی بانک‌ها را ملزم کرده بود که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را بفروشند.

این موضوع محدودیت‌های زیادی برای تأمین نقدینگی در بورس به‌وجود آورده بود. برهمین اساس در نشست چهارشنبه شب شورای‌عالی اصل 44 که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد قرار شد این محدودیت‌ها حذف شود و با تشکیل یک کارگروه ویژه اختیارات کامل برای حذف این محدودیت‌ها به این کارگروه داده شد. این کار‌گروه شنبه شب نخستین نشست خود را در وزارت اقتصاد برگزار کرد و نهایتا به حذف محدودیت سیستم بانکی برای سرمایه‌گذاری در بورس رأی مثبت داد، اما رئیس‌کل بانک مرکزی مثل همیشه در آخر ماجرا، ساز مخالف را کوک کرد و اعلام کرد:

تصویب نهایی این مصوبات به تاییدیه شورای پول و اعتبار نیاز دارد. در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برگزاری نخستین نشست کارگروه حمایت از بازار سرمایه گفت:مقرر شد جلسات کارگروه به‌صورت مستمر ادامه یابد و جلسه بعدی نیز در همین راستا، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل خواهد شد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بانک‌ها به طرق مختلف به روان‌تر شدن بازار سرمایه کمک می‌کنند، از برگزاری جلسه‌ای با صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: قرار است در هفته جاری جلسه‌ای با صندوق توسعه ملی برگزار و تفاهمنامه‌ای برای حمایت از بازار سرمایه منعقد شود.

حسینی:صندوق توسعه ملی به کمک بورس می‌آید

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم از آغاز فصل جدید همکاری‌ها و اشتراک بازارهای سرمایه و پول کشور خبر داد و لزوم همکاری نزدیک بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار را از برنامه‌های کمیته حمایت از بازار اعلام کرد. به گزارش سنا، سیدشمس الدین حسینی با اشاره به حمایت دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه گفت:قرار است امتیازات بیشتری به شرکت‌های بورس به‌دلیل شفافیت‌شان ارائه و زمینه انتشار اوراق مشارکت و صکوک برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی تسهیل شود.

وی تأکید کرد: جلسات همکاری مسئولان صندوق توسعه ملی و سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته جاری برگزار خواهد شد تا نحوه کمک این صندوق به بازار سرمایه طی تفاهمنامه مشترکی مشخص شود. وی به هفتمین نشست شورای‌عالی اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات این نشست، اعطای تسهیلات به شرکت‌های بورس در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت تا امتیازات بیشتری برای شرکت‌های بورس درنظر گرفته شود.

بهمنی: سقف تسهیلات شرکت‌های بورس افزایش می‌یابد

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در باره این نشست گفت: با تصویب شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات شرکت‌های بورس افزایش خواهد یافت تا آنها بتوانند بخشی از منابع مالی خود را از این طریق تأمین کنند. به گزارش سنا، محمود بهمنی افزود: صندوق توسعه ملی قرار است 10 میلیارد دلار به واحدهای صنعتی و تولیدی تسهیلات ارزی و ریالی ارائه کند تا نیازهای سرمایه در گردش، تجهیزات و ماشین آلات این واحدها برطرف شود.

بهمنی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس درمورد تصمیماتی که در جلسه‌شنبه شب گرفته شد، گفت: بنا بر قوانین و آیین‌نامه‌های موجود، بانک‌ها می‌توانند نهایتا تا 15 درصد سرمایه پایه خود را تسهیلات دهند اما در جلسه شنبه‌شب مقرر شد درصورت تصویب شورای پول و اعتبار، این سقف برای شرکت‌های بورسی واجد شرایط به 20‌درصد افزایش یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: همچنین بنا بر تصمیم اتخاذ شده از این پس بانک‌ها مجاز خواهند بود که برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های بورس، سهام آنها را به‌عنوان وثیقه قبول کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: از آنجا که اتخاذ این تصمیمات در حوزه اختیارات بانک مرکزی به تنهایی نیست، باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود و درصورت تأیید شورا قابلیت اجرا می‌یابد.

پنج مصوبه کارگروه حمایت از بازار

نخستین نشست کارگروه حمایت از بازار سرمایه درنهایت با 5 مصوبه به کار خود پایان داد که متن این مصوبات به شرح زیر است:
‌ ‌ مصوبه اول: افزایش سقف مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی و غیرتولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس به ٢٠ درصد سرمایه پایه بانک‌ها.

مصوبه دوم: اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه خود‏، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم. براساس این مصوبه مقرر شد این تسهیلات پس از تأیید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس‌کل بانک مرکزی، ‏ توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه بانک‌ها پرداخت شود.

مصوبه سوم: در نشست کارگروه حمایت از بازار، بانک مرکزی موافقت کرد که سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، به‌عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی به اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی بانک‌ها پذیرفته شود.

مصوبه چهارم: کارگروه حمایت از بازار با افزایش سقف نرخ سود اوراق مشارکت و صکوک بازار سرمایه موافقت کرد. بر این اساس نرخ اوراق مشارکت و صکوکی که با مجوز سازمان بورس منتشر می‌شود، می‌تواند تا سقف سه‌درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشارکت منتشر شده بانک مرکزی باشد.

مصوبه پنجم: اعضای کارگروه در نهایت مصوب کردند که برای تعیین راهکارهای اجرایی کردن مصوبات صورت‌گرفته، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار هماهنگی لازم را با بانک‌ها به عمل آورند.

کد خبر 175882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز